Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Negatiiviselta kehältä positiiviselle

Kirjoittanut: Maria Matilainen - 12.3.2024

Aikuisten tehtävä ei ole muuttaa lasta toisenlaiseksi. Meidän tehtävämme on etsiä oppilaan vahvuudet sekä ottaa käyttöön parhaat pedagogiset tukikeinot, joilla voimme auttaa lasta onnistumaan koulussa haasteista huolimatta. On tärkeää pysähtyä miettimään, pyöriikö lapsen ympärillä koulussa negatiivinen vai positiivinen kehä.

Negatiivisella kehällä puhumme oppilaasta kielteiseen sävyyn opettajanhuoneessa ja aikuisten kesken. Annamme oppilaalle paljon korjaavaa tai kieltävää palautetta. Lähetämme otiin enemmän negatiivista kuin positiivista viestiä.

Pitkällä aikavälillä vuorovaikutussuhde oppilaaseen kärsii ja värittyy kielteisesti. Oppilaan itsetunto ja kokemus omasta pystyvyydestä ja arvokkuudesta heikkenevät vuosien kuluessa. Peili, josta lapsi tai nuori katselee itseään, näyttää kuvaa epäonnistuneesta ja muita huonommasta oppilaasta.

Positiivisella kehällä tunnistamme oppilaan haasteet ja ymmärrämme mistä ne johtuvat. Haasteiden rinnalla kiinnitämme vähintään yhtä paljon huomiota oppilaan vahvuuksiin. Pidämme yllä kasvun asennetta, yhdessä oppimista ja toiveikkuutta. Puhumme lapsesta selän takana hyvää ja kiinnitämme huomioita tietoisesti hyvään. Yhteydenpito kotiin sisältää enemmän positiivista ja pienten hyvien askeleiden huomaamista kuin negatiivista.

Pitkällä aikavälillä lapsen itsetunto rakentuu vahvaksi ja terveeksi. Vuorovaikutus koulun aikuisten ja oppilaan välillä on lämmintä ja turvan tunnetta herättävää. Peilistä lapsi näkee kuvan, jossa korostuvat hänen vahvuutensa ja ainutlaatuisuutensa. Hän näkee kuvan arvokkaasta lapsesta.

Jos huomaat, että työyhteisössäsi jonkun lapsen ympärillä pyörii negatiivinen kehä, kannattaa miettiä aktiivisesti, miten kehä voidaan muuttaa positiiviseksi. Yksikin aikuinen voi olla muutoksen alullepanija. Yksikin aikuinen voi omilla teoillaan ja puheillaan muuttaa kehän negatiivisesta positiiviseksi.

Pohdittavaksi:


• Millaisia sanoja haluaisit itsestäsi käytettävän selän takana? Millaisia et?
• Miten haasteista voi puhua rakentavasti ja oppilasta arvostaen opettajanhuoneessa tai vanhempien ja oppilaan kanssa?
• Millaiset asiat haastavat koulussa?
• Ota mieleesi yksi lapsi, jonka kanssa työskentely tuntuu tällä hetkellä haasteelliselta. Kirjoita paperille, millaisia negatiivisia sanoja lapsesta tulee mieleesi. Kirjoita viereen toinen lista, jossa kuvailet lasta positiivisin sanoin. Mitä tunteita ja ajatuksia huomaat itsessäsi, kun luet listoja? Miten listatut sanat vaikuttavat asenteeseesi, kun kohtaat lapsen? Kumpi lista tukee jaksamistasi työssä?
• Millaisia tuen keinoja olet käyttänyt oppilasta tukeaksesi ja haasteita voittaaksesi?

Lähde:
Maria Matilainen
Neurokirjon oppilas
Opettajan ja ohjaajan työkalupakki



Haastavasti käyttäytyvän oppilaan kohtaaminen -koulutus



Oppilaan haastava käyttäytyminen voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia koulussa ja häiritä luokan toimintaa. On tärkeää nähdä, mitä käyttäytymisen takana piilee. KM, kognitiivisen käyttäytymisterapian lasten ja nuorten psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja erityisopettaja Maria Matilaisen koulutuksessa tutkitaan oppilaan haastavaa käyttäytymistä pintaa syvemmältä.

"Webinaari oli paras jossa olen ikinä ollut. Kouluttaja oli osaava ja innostava!"
"Huikea ammattilainen, lempeä välittävä asenne välittyi webinaarista"
"Webinaari oli todella hyvä ja käytännönläheinen ja kouluttaja oli selkeä ja positiivinen."

Artikkelin avainsanat:

haastava käyttäytyminen

Arkisto:

2024

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.