Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Myönteinen palaute auttaa oppijaa huomaamaan onnistumisia ja edistymistä

Kirjoittanut: Kati Vasalampi - 25.2.2022

Säännöllinen ja välitön palaute työskentelyn aikana on merkityksellistä, koska silloin oppija voi muuttaa toimintaansa jo työskentelyn aikana. Siihen olisi syytä panostaa kaikessa oppimisessa.

Erityisen tärkeää palaute on niille oppijoille, joilla on oppimisen kanssa haasteita. Tutkimusten mukaan he saavat ikätovereitaan vähemmän osaamistaan tukevaa palautetta, vaikka heillä on tyypillisesti enemmän ahdistusta oppimistilanteissa ja harvemmin onnistumisen kokemuksia kuin ikätovereillaan. Heille syntyy myös muita herkemmin käsitys, että ponnistelu ja harjoittelu eivät tuota tulosta. Se on ymmärrettävää, koska he joutuvat usein tekemään ikätovereitaan enemmän töitä oppimisensa eteen. Silloin helposti tulee tunne, että muut oppivat kovin helposti, kun taas itse ei edisty ponnisteluista huolimatta. Erityisesti tällaiset oppijat tarvitsisivat palautetta pienistäkin edistysaskelista.

Oikeanlainen palaute tukee motivaatiota vahvistamalla kokemusta osaamisesta ja pystyvyydestä, sillä myönteinen palaute korostaa oppijan roolia hyvän suorituksen tekijänä. Kaikki myönteinen palaute ei kuitenkaan tue sisäistä motivaatiota samalla tavalla. Merkittävää on, miten myönteinen palaute annetaan.

Muistilista oppimista tehostavan palautteen antamiseen:

Hyvä palaute

1. ei sisällä kontrolloivaa kieltä.

2. kohdistuu asiaan, ei oppijan kyvykkyyteen.

3. ei sisällä sosiaalista vertailua.

4. on syklistä eli siinä on useita puheenvuoron vaihtumisia opettajan ja oppijan välillä, mikä lisää oppilaiden mahdollisuutta pohtimiseen.

5. auttaa mieluummin vihjein kuin suorin vastauksin oppijaa eteenpäin.

6. kannustaa ja rohkaisee haasteellisissa kohdissa.

7. tukee vahvuuksia.

8. osoittaa, mitkä asiat on tehty oikein.

9. kannustaa uskaltamaan, vaikka tulisi erehdyksiäkin.

10. viestii hyväksyntää ja arvostusta, vaikka oppija olisikin epäonnistunut.

Lähde: Kati Vasalampi
Näin motivoit oppimaan
PS-kustannus, 2022



TILAA KIRJA TÄSTÄ.

AIHEESTA TULOSSA MYÖS JÄSENILLE ILMAISWEBINAARI.

Artikkelin avainsanat:

palaute, motivaatiopsykologia

Arkisto:

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.