Säännöllinen ja välitön palaute työskentelyn aikana on merkityksellistä, koska silloin oppija voi muuttaa toimintaansa jo työskentelyn aikana. Siihen olisi syytä panostaa kaikessa oppimisessa.
Erityisen tärkeää palaute on niille oppijoille, joilla on oppimisen kanssa haasteita. Tutkimusten mukaan he saavat ikätovereitaan vähemmän osaamistaan tukevaa palautetta, vaikka heillä on tyypillisesti enemmän ahdistusta oppimistilanteissa ja harvemmin onnistumisen kokemuksia kuin ikätovereillaan. Heille syntyy myös muita herkemmin käsitys, että ponnistelu ja harjoittelu eivät tuota tulosta. Se on ymmärrettävää, koska he joutuvat usein tekemään ikätovereitaan enemmän töitä oppimisensa eteen. Silloin helposti tulee tunne, että muut oppivat kovin helposti, kun taas itse ei edisty ponnisteluista huolimatta. Erityisesti tällaiset oppijat tarvitsisivat palautetta pienistäkin edistysaskelista.
Oikeanlainen palaute tukee motivaatiota vahvistamalla kokemusta osaamisesta ja pystyvyydestä, sillä myönteinen palaute korostaa oppijan roolia hyvän suorituksen tekijänä. Kaikki myönteinen palaute ei kuitenkaan tue sisäistä motivaatiota samalla tavalla. Merkittävää on, miten myönteinen palaute annetaan.