Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen harjoittelu koulussa on perusteltua, sillä oman mielen hallinta on ihmisen perustaito ja edellytys kaikelle oppimiselle. Mielen hallinnan taitoihin kuuluvat esimerkiksi kyky suunnata ajatuksia ja löytää sisäinen motivaatio työskentelyyn sekä taito tunnistaa ja säädellä tunteita ja sietää pettymyksiä. Keskittyminen omien tunteiden, tuntemusten ja ajatusten tarkkailemiseen sekä käsillä olevaan hetkeen laskee tutkimusten mukaan stressiä sekä lisää itsetuntemusta ja empatiaa muita kohtaan.
Vaikka harjoitukset eivät yleensä vie oppitunnista kuin muutaman minuutin, on kuitenkin tärkeää, että oppilailla on välillä mahdollisuus myös reflektoida ja keskustella harjoituksen esille nostamista tuntemuksista. Harjoitusten purkuun voi käyttää reflektoivia kysymyksiä, joita oppilaat miettivät ensin itsekseen, joko hiljaa mielessään tai kirjoittamalla, ja jakavat ajatuksiaan sitten pareittain tai pienemmissä ryhmissä muutaman minuutin ajan. Hyviä reflektointikysymyksiä ovat esimerkiksi:
• Miltä työskentely tuntui?
• Mitä teit ensin,sen jälkeen, seuraavaksi jne.?
• Turhauduitko? Miksi? Miltä se tuntui? Mitä sitten teit?
• Etsi työstäsi onnistunut, ihana, kaunis, rauhoittava tai mahtava kohta.
• Huomasitko jotain muutosta omassa kehossasi?
Kolme valmista oppilaiden läsnäoloa vahvistavaa harjoitusta, joiden toteuttaminen ei vie paljoa aikaa:
1. Minä keskityn -harjoitus
Tarvikkeet: Ei tarvikkeita
Aika: 2—3 minuuttia
- Pyydä oppilaita istumaan lattialle ja seuraamaan ohjeita. Kehota oppilaita koskettamaan molemmilla käsillään päätä, olkapäitä, polvia ja lattiaa. Koskekaa oikealla kädellä kehon oikeaa puolta ja vasemmalla kehon vasenta puolta. Toistakaa liikesarjaa, kunnes se alkaa sujua ja voitte nopeuttaa sitä.
- Muuta sitten ohjeistusta niin, että toinen käsi aloittaa lattiasta ja toinen käsi päästä. Esimerkiksi oikea käsi kulkee päästä olkapäähän, polveen ja lattiaan, ja vasen käsi lattiasta polveen, siitä olkapäähän ja päähän. Kädet liikkuvat samanaikaisesti edestakaisin. Nopeuttakaa liikettä.
- Lopuksi on hyvä sulkea silmät ja tasata hengitys.
2. Paripeilaus-harjoitus
Tarvikkeet: Kyniä tai hiiliä, isohkoja papereita, taustamusiikkia
Aika: 10 minuuttia
- Jaa oppilaat pareiksi ja pyydä pareja asettumaan vastakkain niin, että molempien paperit ovat oppilaiden välissä.
- Pyydä pareja päättämään, kumpi on ensin johtaja ja kumpi peilaaja. Johtaja piirtää jatkuvaa viivaa tai muuta kuvioita omalle paperilleen rauhallisilla liikkeillä, ja peilaaja matkii johtajan liikkeitä omalla paperillaan.
- Laita musiikki soimaan ja pyydä pareja aloittamaan. Musiikkivalinnalla voi helposti vaikuttaa tunnin tunnelmaan. Lähes kaikki klassinen musiikki toimii tässä harjoituksessa hyvin, samoin maailmanmusiikki.
- Tehtävän voi suorittaa istualtaan, mutta sen tekeminen seisaaltaan on vaikutuk- siltaan tehokkaampaa. Mitä isompi paperi, sen hauskempaa tekeminen on.
- Kun puolet ajasta on kulunut, vaihtakaa rooleja.
3. Vene-harjoitus
Tarvikkeet: Ei tarvikkeita
Aika: 2—3 minuuttia
- Pyydä oppilaita istumaan lattialle jalat koukussa ja kasvot pariin päin.
- Ohjaa oppilaita ottamaan toisiaan käsistä kiinni. Sen jälkeen oppilaiden olisi tarkoitus tuoda jalat ylös jalkapohjat vastakkain. Tämän voi tehdä jalka kerrallaan, mikäli jalkojen nosto yhtä aikaa on liian hankalaa. Oppilaat voivat pysähtyä tähän asentoon ja etsiä siinä tasapainoa.
- Voit haastaa oppilaita nostamaan jalat yläviistoon suoristamalla polvensa.
- Mikäli joku pari tarvitsee vielä haastetta, ohjaa heitä pitämään jalat suorina, pitämään toisistaan kiinni vain yhdellä kädellä (toinen oikealla ja toinen vasemmalla) ja venyttämään toista kättä vaakatasossa pitkälle taakse. Myös katse kiertyy tässä liikkeessä taakse.
Lähde: Maiju Multanen
Luokanvirittäjä
150 harjoitusta oppilaiden työskentelyn tukemiseen
KIRJAN TARJOUS ONNISTUJAN ALEVIIKOILLA: 34,90 € JA OPETTAJAN TIETOPALVELUN JÄSENILLE VIELÄKIN EDULLISEMPAAN HINTAAN 27,90 € (norm. 39 € / kpl) 12.2. asti!
Maiju Multasen Luokanvirittäjä on käytännössä testattu helppojen luokanvirittämisen ideoiden harjoituspankki!
TARTU TARJOUKSEEN TÄSTÄ.
läsnäolotaidot, tietoisuusharjoitukset, oppiminen, luokanvirittäjä, vinkkipankki