Oppilaat ovat hyvin herkkiä aistimaan opettajankin tunteita. Aina ei minullakaan ole hyvä päivä. Tulemme yhteiseenhetkeen jostakin henkilökohtaisesta elämäntilanteesta: minulla voi olla valvottu yö takana lapsen sairastamisen tai työstressin takia, ja oppilas on riidellyt välitunnilla toisen oppilaan kanssa tai nukkunut huonosti yön myös.
Tuomme kouluun ja kohtaamisiin oppilaiden kanssa itsemme ja myös elämämme. Töissä ammatillisen haarniskan takanakin olen tunteva ja kokeva ihminen. Minulla voi olla vaikeuksia keskittyä työhön, jos jokin asia painaa mieltä. Kokenut lukion musiikinopettaja kuvasi, miten kertoo oppilaillensa, jos hänellä on huono päivä:
Jos itselläni on jostain syystä kurja olo tai päivä — — kerron aina sen oppilaille, että nyt on näin — tämä ei johdu nyt teistä!
Eräs luokanopettaja sanoittaa omien tunteiden näkymistä seuraavasti:
Opettajallakin on tunteet, ja ne näkyvät. Iloitsen lasten onnistumisista, esimerkiksi tänään hyvästä pyöräilytunnista, ja sanoitan sen heille. Toisaalta kerron, jos en koe jotain asiaa hyväksi tai se on minun mielestäni väärin tai saa minut surulliseksi. Saatan vain sanoa, että ope on nyt väsynyt, tulossa kipeäksi, ääni käheänä tai muuta sellaista, ja mitä tämän vuoksi heiltä odotan.
Opettajan roolissakin meillä on oikeus iloita ja surra. Edellä olevat lainaukset osoittavat, että kertomalla omasta huonosta päivästä opettaja ottaa vastuun tunteesta pois oppilaiden harteilta. Huono päivä ei johdu heistä, eikä heidän tarvitse huolehtia, että he olisivat tehneet jotain väärin. Oppilaat ovat kuitenkin todennäköisesti huomanneet, jos opettajalla on surullinen mieli tai hän toimii jotenkin eri tavalla kuin yleensä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että meidän opettajina tulisi kaataa oppilaiden päälle asioita, jotka eivät heille tai heidän ikätasolleen kuulu. Silti opettajanakin voin sanoa, jos minulla on huono startti päivään ja näytänkin siltä, etten ole nukkunut silmäystäkään. Samalla annan oppilaille mahdollisuuden osoittaa myötätuntoa ja kenties jopa lohdutusta minua kohtaan. Sekin on tärkeää.
OTE KATJA SUTELAN KIRJASTA NÄKYVÄKSI TEKEMISEN TAITO — TILAA KIRJA TÄSTÄ. Etu kirjakerhon jäsenille:
Pedagogisen kohtaamisen merkitys opetuksessa -webinaari
tunteet, tunnetaidot, empatia, kohtaamisen taidot