Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Toiminnanohjaus kannattelee oppimista

29.9.2025

Toiminnanohjaus on taito, joka on yhtä tärkeä kuin lukeminen ja laskeminen, mutta jonka merkitystä ei aina huomata.



Toiminnanohjauksen tehtävä on ohjata toimintaa alusta loppuun: asettaa tavoite, suunnitella, aloittaa, seurata, korjata tarvittaessa ja saattaa loppuun. Kun tämä järjestelmä toimii, lapsi tai nuori pystyy säätelemään ajatteluaan, toimintaansa ja käyttäytymistään joustavasti.

Jos toiminnanohjaus takkuaa, seuraukset näkyvät nopeasti arjessa. Läksyt jäävät tekemättä, tavarat katoavat, tehtävien aloittaminen takkuaa tai motivaatio hiipuu heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla.

Aivot kypsyvät hitaasti

Toiminnanohjaus ei synny yhdessä yössä. Sen taustalla ovat aivojen otsalohkojen etuosat sekä useat muut aivoalueet, jotka kypsyvät vähitellen ja ovat valmiit vasta varhaisaikuisuudessa.

Siksi on luonnollista, että koululaiset vasta harjoittelevat. Päivittäistaidot, kuten pukeutuminen ja tavaroista huolehtiminen, ovat toiminnanohjauksen perusoppia. Myöhemmin taito näkyy suunnitelmallisuutena: kokeisiin valmistautumisena tai monivaiheisten tehtävien suorittamisena.

Erityinen haaste neurokirjon lapsilla ja nuorilla

Monissa neurokehityksellisissä häiriöissä toiminnanohjauksen vaikeudet ovat keskiössä. Adhd:ssä se näkyy impulssikontrollin ja vireystilan säätelyn haasteina. Autismikirjolla puolestaan kognitiivinen joustavuus voi olla rajoittunutta, mikä vaikeuttaa taitojen siirtämistä uusiin tilanteisiin.

Arjen tasolla tämä voi tarkoittaa vaikeutta pysyä aikataulussa, selvitä itsenäisesti koulutehtävistä tai hallita yllättäviä muutoksia.

Opettaja voi tukea oppilaiden toiminnanohjausta monin tavoin:
• Anna selkeät, vaiheistetut ohjeet.
• Käytä visuaalisia tukia: listoja, aikatauluja, kaavioita.
• Linkitä tehtävät oppilaan kiinnostuksen kohteisiin.
• Pidä kuormitus sopivana: ei liian helppoa, ei liian vaikeaa.
• Huomioi pienetkin onnistumiset — ne rakentavat itsetuntoa.

Kun oppilas saa oikeanlaista tukea, hänen arjensa sujuvoituu, oppiminen vahvistuu ja itsetunto kohenee. Toiminnanohjauksen taito ei ole vain koulumenestyksen edellytys vaan se on myös elämänlaadun perusta.



Juttu on koostettu kirjasta
Tuula Savikuja — Anita Puustjärvi (toim.)
Nepsy-opas
Tukea neurokehityksellisiin haasteisiin

Artikkelin avainsanat:

toiminnanohjaus, nepsy, neurokirjo

Arkisto:

2025

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.