Koulut alkavat ja tulevan syksyn ilot odottavat!
Kokosimme tähän juttuun 10 ajatusta, jotka kannattaa pakata omaan työreppuun arjen tueksi:
1. Kun opettaja on innostunut ja ryhmän jäsenten kanssa samalla puolella, halukas tutustumaan heihin ja kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan, heidän on helpompaa osallistua opettajan ohjaamaan toimintaan. Pienimmillään kiinnostus voidaan osoittaa kysymällä: ”Mitä kuuluu?”
Laura Jääskeläinen kirjassa
Ryhmä toimivaksi2. Unelman tekee mahdottomaksi yksi ainoa asia, epäonnistumisen pelko. Lotta Uusitalo ja Kaisa Vuorinen
Huomaa hyvä! Vahvuuskalenterissa 2022-20233. Kun näet ja kohtaat oppilaat arvostuksella, lämmöllä ja rakkaudella, oppilaat alkavat kukoistaa. Tästä kukoistuksesta seuraa sekä hyvinvointia että syvempää sitoutumista niin opettajaan kuin oppimiseen. Pauliina Avola ja Viivi Pentikäinen kirjassa
Kukoistava kasvatus4. Toisen ihmisen toimiessa peilinä on joskus helpompi nähdä myös itsessään hyviä puolia. Olemassaolomme tulee merkitykselliseksi, kun saamme positiivista palautetta. Katja Sutela kirjassa
Näkyväksi tekemisen taito5. Opettajan sanat ja toiminta voivat jäädä vaikuttamaan oppilaan uskoon omiin kykyihin ja onnistumisen mahdollisuuksiin koko eliniäksi.
Lotta Uusitalo ja Kaisa Vuorinen kirjassa
Huomaa hyvä!
6. Älä opeta lasta tottelemaan vaan opeta lasta ajattelemaan. Tiia Trogen kirjassa
Positiivinen kasvatus7. Olemalla aito ja välittävä opettaja, voit jakaa jokaiseen koulupäivään sitä läsnäoloa ja hyvää, jota me kaikki tarvitsemme.
Anu Liisa Lahtinen ja Jarkko Rantanen kirjassa
Tunnetaidot opetustyössä8. Lapset, joilla on käyttäytymisen haasteita, eivät pysty muuttamaan käytöstään toivotuksi yhdessä hetkessä. Mitä haastavampaa käytös on, sitä pienempiin hyviin hetkiin täytyy tarttua. Maria Matilainen ja Marjukka Puustinen kirjassa
Maltti ja Sinni9. Opettele ja kuuntelemaan ja oppimaan toisilta. Kukaan meistä ei tiedä kaikkea, mutta jokainen voi opettaa toiselle jotain. Tarinat, kokemukset ja kertomukset avartavat maailmankuvaamme ja auttavat ymmärtämään niin itseämme kuin toisia.
Tiia Trogen kirjassa
Lempeän kasvattajan opas10. Arvosta lasten leikillisyyttä, huumorintajua ja kokeilumieltä. Kari Uusikylä kirjassa
Ilmaisun ilo