Suljemme verkkopalvelun 13.3.2025 klo 9.00-10.00 päivityksen vuoksi. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Kiusaaminen väkivaltana

Kirjoittanut: Katariina Knuutinen - 5.3.2025

Kirja-arvio

Peruskoulussa työskentelevän perspektiivistä tuntuu välillä, että oppilaiden ja huoltajien käsitykset kiusaamiseen puuttumisesta ovat jymähtäneet paikoilleen: hyvin yleinen ajatus on, että ellei kiusaamista saada heti loppumaan, siihen ei ole puututtu, ja ikävän laajalla on asenne, ettei kiusaamista ole mahdollista kitkeä eikä siihen pystytä tarttumaan oikealla tavalla.



Kiusaaminen on monisyinen ilmiö ja kiusaamiseen liittyy erilaisia motiiveja. Kiusaaminen johtuu sekä yksilöiden ominaisuuksista että ryhmien dynamiikoista ja sitä voivat selittää niin biologia, kulttuuriset normit kuin yhteiskunnan rakenteetkin. Myös aika vaikuttaa; kiusaaminen saattaa ilmetä eri aikoina hiukan erilaisin tavoin. Psykologian professori Christina Salmivalli on tutkinut kiusaamisilmiötä yli 30 vuoden ajan, ja työryhmineen hän on kehittänyt kiusaamisen vastaisen KiVa Koulu -ohjelman, joka on käytössä yli 20 maassa. Tuoreessa teoksessa Kiusaamisväkivalta Salmivalli kirjoittaa kiusaamisesta väkivaltana. Tavoitteena on, että kiusaamista ilmiönä ei vähätellä vaan siihen suhtauduttaisiin entistä vakavammin ja puututtaisiin napakammin.



Kiusatuksi joutuminen aiheuttaa monenlaista kärsimystä ja toisinaan hyvinkin pitkälle kantavia seurauksia. Kiusaaminen voi johtaa syrjäytymiseen, mielenterveyden ongelmiin ja erilaisiin haasteisiin vuorovaikutustilanteissa ja ihmissuhteissa. Jotta kiusaamiseen kuitenkin osaa puuttua oikein, on tärkeää ymmärtää kiusaamisilmiön luonne. Tässä yhteydessä oleellinen kysymys esimerkiksi on, tullaanko (koulu)kiusaamisesta puhuttaessa vähätelleeksi vakavaa asiaa ja pitäisikö kiusaamisen sijaan puhua väkivallasta.

Teoksessa kiusaamista käsitellään niin yksilön kuin yhteisönkin näkökulmasta. Kiusaamisen erilaisia muotoja ja niihin puuttumisen tapoja esitellään tarkasti, ja omissa alaluvuissaan tarkastelluksi tulevat muun muassa digitaalinen, sisarusten välinen ja syrjivä kiusaaminen. Oma lukunsa on varattu opettajan harjoittamalle kiusaamiselle, ja kiusaamisväkivaltaa käsitellään myös eri maissa ja erilaisissa kulttuureissa. Teoksessa pohditaan myös, miksi kiusaamiseen puuttumisessa välillä epäonnistutaan.

Antoisinta teoksessa on sen selkeäsanaisuus ja käytännönläheisyys. Teos sopii hyvin tietoteokseksi kenelle tahansa kiusaamisaiheesta kiinnostuneelle. Opetusalan ammattilaisille voi olla lohdullista ymmärtää, että tutkimusten mukaan kiusaamista voidaan jossain määrin ehkäistä ennalta ja kiusaamiseen on mahdollista verrattain tehokkaasti puuttua. Rohkaisevaa on, että Salmivallin mukaan aikuisten puuttuminen johtaa 70-80 prosentissa tapauksista kiusaamisen loppumiseen; ruotsalaistutkimuksessa puolestaan on havaittu, että opettajien vahva auktoriteetti yhdistyneenä välittämiseen ja lämpöön on kouluissa yhteydessä vähäisempään kiusaamiseen ja kiusaamisen vähenemiseen. Koulujen ilmapiiri ja aikuisten tapa toimia ovat keskeisessä roolissa kiusaamisen ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa. Teokseen loppuun Salmivalli onkin koonnut selkeitä kysymyksiä, joista kiusaamista käsiteltäessä voidaan kouluissa keskustella.

Katariina Knuutinen
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Järvenpään Yhteiskoulu


Artikkelin avainsanat:

kirja-arviot, kiusaaminen

Arkisto:

2025

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.