Turvallisuus haastaa kaikkia aihepiirin parissa työskenteleviä. Haastavuudesta huolimatta turvallisuuden parissa tehtävää työtä ei voi kaihtaakaan. Kouluyhteisö ei voi välttämättä estää kaikkia turvallisuuden osa-alueisiin liittyviä poikkeamia, mutta se voi vähentää mahdollisia haittoja varautumalla erilaisiin uhkiin ja siten lisätä turvallisuutta.
Tärkeintä olisi pitää mielessä, että turvallisuus on keskeisin hyvän oppimis- ja työympäristön kriteeri. Turvallisuudesta huolehtimalla luodaan edellytykset monenlaiselle muulle hyvälle inhimilliselle kasvulle, uuden oppimiselle ja ammatilliselle kehittymisellekin. Oppilaiden kokemuksella koulun turvallisuudesta tai turvattomuudesta on yhteys oppimistuloksiin. Henkilökunnan kokemus turvallisuudesta on puolestaan keskeinen osa työhyvinvointia. Turvalliseksi kokemassaan koulussa oppilaat voivat keskittyä oppimiseen ja siten saavuttaa hyviä oppimistuloksia ja henkilökunta voi keskittyä työhönsä.
Oppimisympäristöjen turvallisuutta voidaan uusimman tutkimuksen mukaan tarkastella kuudesta osa-alueesta:
1. Fyysinen turvallisuus on yksilön fyysistä koskemattomuutta. Se on uhattuna, jos henkilöön kohdistuu fyysisen vahingoittumisen vaara.
2. Psyykkinen turvallisuus on yksilön kokema turvallisuuden tunne — olenko turvassa. Psyykkinen turvallisuus vaarantuu verbaalisesta tai nonverbaalisesta häirinnästä, kuten ilmeilystä, kiusaamisesta, pelottelusta tai uhkauksista.
3. Sosiaalinen turvallisuus rakentuu yksilöiden välisistä suhteista, vuorovaikutuksesta, yhteisön arvoista, asenteista ja toimintamalleista, säännöistä ja yhteenkuuluvuudesta, jotka koskettavat yhteisöä tai ryhmää.
4. Pedagoginen turvallisuus on puolestaan opetusjärjestelyjen turvallisuutta ja positiivista ohjausvuorovaikutusta. Pedagoginen turvallisuus on uhattuna, jos opetusjärjestelyt osoittautuvat puutteellisiksi tai vaarallisiksi.
5. Oppimis- ja työympäristön fyysiset puitteet, kuten rakennukset, kalusteet, välineet, työkalut, koneet, laitteet, sovellukset, käyttöjärjestelmät ja materiaalit sekä rakennetut piha-alueet, edustavat rakenteellista turvallisuutta.
6. Ympäristöllisen turvallisuuden vaarat ja uhat tulevat puolestaan koulun ulkopuolelta. Ne voivat aiheuttaa hätätilanteen tai kriisin, jossa oppimis- ja työympäristö muuttuu turvattomaksi.
VINKKEJÄ TURVALLISUUDEN EDISTÄMISEEN:
- Mieti, mitä ajattelet koulunne turvallisuusilmapiiristä.
- Keskustelkaa henkilökunnan ja oppilaiden kanssa, mitä turvallisuus merkitsee ja miten se näyttäytyy kaikille koulussa toimiville.
- Pohtikaa opettajankokouksessa koulunne turvallisuutta turvallisuuden eri osa-alueiden näkökulmasta. Millä osa-alueella on eniten turvallisuuspoikkeamia?
Ote kirjasta:
Eila Lindfors — Emilia Luukka — Julia Kokki — Tuija Saarivirta (toim.)
Turvallinen koulu
Tutkittuja työkaluja ja toimintamalleja
Teos esittelee turvallisuuskulttuurin osa-alueet ja tarjoaa kouluihin työkaluja ja toimintamalleja arjen turvallisuustyöhön. Teoksesta saat perustietoa turvallisuusjohtamisesta, riskienhallinnasta, poikkeamatilanteissa toimimisesta ja niistä toipumisesta. Kirjan materiaalit on luotu oman koulun tarpeisiin sovellettaviksi ja muokattaviksi. Teos tukee yhteisöä matkalla turvallisuutta jatkuvasti arvioivaksi ja kehittäväksi kouluksi.
turvallisuus, turvallinen koulu