Onnistujan aleviikot alkoivat. Sen kunniaksi ja vinkkinä myös tulevaa Educaa varten kokosimme VIISI vuoden 2024 suosituinta ammattikirjaa Opettajan Tietopalvelussa.
Vuoden 2024 suosituimmat:
1. Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle
Neuropsykiatriset erityispiirteet vaikuttavat muun muassa toiminnanohjaukseen, tarkkaavuuteen, tunnetaitoihin, sosiaalisiin taitoihin ja hyvinvointiin. Kirjassa annetaan konkreettisia välineitä kuormittavien tilanteiden tunnistamiseen, ennakointiin, taitojen kehittämiseen ja sujuvaan arkeen.
Suosituksia:
Kirjaan on koottu asiat selkeästi. Jos hankit yhden nepsy-kirjan, hanki tämä!
- V
Upea teos, jollaista olen kaivannut! Todella arjen työkalu. Runsas setti harjoituksia ja käyttökelpoista matskua. Suositteluni!
- Mia Korpela
2. 101 opetusideaa, joita sinun ei tarvitse keksiä itse
Kirjassa kerrotaan, millaisilla yksinkertaisilla pelillisillä ja toiminnallisilla elementeillä voi innostaa oppimaan, millaisin keinoin visailut taipuvat opetusmenetelmiksi ja miten tarralaput voivat toimia kertauksen tukena. Kirjan lukuisat ideat virittävät myös vaikkapa porisemaan, tauottamaan tekemistä ja lajittelemaan tietoa.
Suosituksia:
Kirjassa on jokaisella sivulla paljon tilaa omille muistiinpanoille. Tykkään kirjan selkeästä jaottelusta ja "ilmavuudesta". Kirjaan on helppo tarttua ja tarjotut toiminnalliset pelit ja leikit on kerrottu ymmärrettävästi.
- Romi
Loistava kirja, juuri tällaista olen omaan opettajan arkeeni kaivannut! Että kaikki hyvät vinkit löytyisivät yksistä ja samoista kansista. Kiitos! Tätä tulen varmasti hyödyntämään.
- Maria
3. Aarreaitta
Opettajan lempparityökalu täyttää nyt seuraavan kalenterin myötä 10 vuotta!
Kalenteri sisältää muun muassa viikkokalenterin heinäkuusta elokuuhun, työjärjestyspohjia, lukuvuosi- ja viikkosuunnitelmasivuja sekä muistiinpanotilaa arkipäivien kohdalla ja kirjan lopussa.
Suosituksia:
Kolmen vuoden kokemuksella voin suositella lämpimästi Aarreaitta-kalenteria. Olen saanut siitä hyviä ideoita opetukseeni ja selkeän kalenteripohjan uusia suunnitelmia varten.
Jenni Mäkinen
Tuntuu, että opettajaan on luotettu. Työkaveritkin innostuivat kun esittelin kalenteria.
4. Kiusaamisväkivalta
Kiusaaminen ei ole pelkkää fyysistä väkivaltaa, vaan se voi ilmetä monin eri tavoin — psyykkisesti, sosiaalisesti ja emotionaalisesti. Miten siihen tulisi puuttua? Mikä on aikuisen rooli, ja miksi juuri aikuisen väliintulo on usein ratkaisevaa? Miten kiusattu hyötyy puolustajista, ja miksi pelkkä koulun tai luokan vaihto ei usein ole pysyvä ratkaisu?
Tässä teoksessa vastataan näihin kysymyksiin ja moniin muihin, pohjaten tutkimustietoihin ja asiantuntevaan analyysiin.
Mielestäni tutkimustulokset aiheesta auttavat ymmärtämään ilmiötä ja valaisevat paitsi kiusaavien lasten toimintaa myös koko lapsiryhmän dynamiikkaa ja kiusaamisen mekanismeja. Se, että esimerkiksi sosiaalisesti epävarmat lapset valikoi tuvat kiusaamisväkivallan kohteeksi muita todennäköisemmin, kertoo paljon itse ilmiöstä. Se kertoo hyvin paljon niistä, jotka kiusaavat — ja totta kai vertaisryhmän ja yhteiskunnan normeista. Se ei sysää kiusatuille vastuuta kiusaamisesta, saati sen lopettamisesta. Itse asiassa näen asian aivan päinvastoin: se osoittaa, miten raukkamai-sesta toiminnasta on kyse, ja lisää sekä kiusaavien lasten vastuuta käyttäytymisestään että aikuisten vastuuta siihen puuttumisesta. Samalla se osoittaa jotain tärkeää yhteiskunnassa vallitsevista käsityksistä.
Christina Salmivalli
5. Kun koulu ei kukoistakaan
Teoksessa kerrotaan, millaisin käytäntein ja pedagogisin valinnoin voi luoda sellaisen kouluympäristön, joka vahvistaa kestävästi koko yhteisön hyvinvointia. Mukana on myös kannustavia esimerkkejä ja toimintamalleja kouluista, joissa ollaan jo pitkällä hyvinvointityössä.
Kirjaa lukiessani inspiroiduin, ilahduin, opin ja oivalsin paljon uutta! Uskon entistäkin enemmän, että kukoistava kasvatus ja positiivinen pedagogiikka on se tulevaisuuden suunta, johon meidän kannattaa jatkossakin matkustaa. Kun koulu kukoistaa, me kaikki kukoistamme, yksilöinä ja yhdessä!
Viivi Pentikäinen,
Kukoistava kasvatus -kirjan toinen kirjoittaja