Ryhmäytymisharjoitusten käyttöön ottaminen opetusryhmien kanssa oli käänteentekevä hetki Ryhmä toimivaksi -kirjan kirjoittajalle Laura Jääskeläiselle. Hän oli pitkään ajatellut, että me-henki ja mukava ilmapiiri ovat asioita, jotka ovat toisilla ryhmillä vain sattumalta. ”Ryhdyin kokeilemaan opetusryhmilläni erilaisia vuorovaikutusharjoituksia. Vähitellen huomasin, kuinka oppilaiden väliset suhteet alkoivat rakentumaan ja yhteistyöstä tuli vahvempaa.”
Ryhmä toimivaksi -kirjan tarkoituksena on antaa sinulle konkreettiset työkalut hyvän ryhmähengen muodostamiseen. Se nimittäin ei ole sattumaa. Voit vaikuttaa oman luokkasi ryhmäytymiseen tämän kirjan avulla. Tieto ryhmäilmiöstä sekä käytännölliset ja helposti toteutettavat harjoitukset auttavat onnistumaan ryhmäyttämisessä. Laura nostaa ryhmän muodostumisen tiimoilta kirjassa esiin erityisesti tunnetaidot. ”Puhun kirjassani inhimillisistä tunteista ja tarpeista, jotka vaikuttavat ryhmän toiminnan taustalla, koska niistä kaikessa ryhmäyttämisessä on pohjimmiltaan kyse. Kun tulemme tunteista ja tarpeista tietoisemmaksi, ymmärrämme toisiamme paremmin.”
Ryhmäyttämistä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa kouluissa. Toimivassa ryhmässä on turvallinen ja hyvä olo, joka tukee oppilaan sekä aikuisen hyvinvointia merkittävästi. ”Jokaisella lapsella tulisi olla koulussa sellainen tunne, että hänet nähdään ja kuullaan. Ryhmäyttäminen on yksi hyvä tapa tukea tätä tavoitetta”, Laura kertoo.
Laura kannustaa jokaista tarttumaan rohkeasti ryhmäyttämisen saloihin ja harjoituksiin. Hän painottaa, että me kaikki olemme omalla tavalla hyviä ryhmäyttäjiä! ”Ryhmäyttäminen voi olla parasta mitä sinulle ja oppilaillesi voi tapahtua. Niin kävi minullekin.”
ryhmäyttäminen, ryhmähenki, ryhmä toimivaksi -kirja, oppilaiden hyvinvointi