Työkaverit ovat ehdottomasti tärkein voimavara opettaja Ida-Maria Sillanpäälle. "Työkaverit auttavat jaksamaan raskainakin päivinä", hän kertoo. Haastavaan tilanteeseen saadut neuvot ja vinkit kokeneemmalta kollegalta, vertaistuki raskaan päivän päätteeksi ja yhteiset suunnitteluhetket tai hervoton naurukohtaus kahvitauolla antavat voimaa ja iloa työntekoon.
Ida-Marian arki esiopetusryhmän opettajana on intensiivistä, vauhdikasta ja täynnä suuria tunteita sekä vaihtuvia tilanteita. Työ vaatii huolellista suunnittelua ja suunnitelmia on oltava valmis muuttamaan usein jopa lennosta. Hän haluaa panostaa erityisesti lapsien kohtaamiseen ja arvostavaan vuorovaikutukseen jokaisena päivänä. "Kyllä opettajan työn ehdoton suola on lapset. Se hetki kun lapsi oivaltaa jotakin uutta tai sinnikkään harjoittelun tuloksena oppii uuden taidon, on aivan maaginen." Ida-Maria kertookin hänen opettajauran tähtihetkiä olleen ne hetket, kun lapsi silmät loistaen tulee kertomaan oppineensa jonkin uuden asian. "Vaikka on vaikeita hetkiä ja haastavia tilanteita, niistä päästään aina yhdessä eteenpäin." Hänestä on koskettavaa, kun haastavien tilanteiden jälkeen pieni eskarilainen ryntää halaamaan ja kertoo itselleen tärkeistä asioista. "Eskarivuoden lopussa open silmäkulmaan hiipii joka vuosi haikeuden kyyneleet eskareiden jatkaessa matkaa ensimmäiselle luokalle."
"Ammattikirjoista saa valtavasti inspiraatiota ja uusia ideoita", kertoo Ida-Maria. Viimeksi hän on lukenut Sari Salon Sanataikoja ja lukuloitsuja -kirjan. "Mieletön ideapankki suoraan käyttöönotettavia toiminnallisia ideoita valmiine liitteineen! Vaikka olen tällä hetkellä opintovapaalla, tekisi mieleni heti mennä kokeilemaan muutamaa harjoitusta." Hän arvostaakin juuri tällaisia helposti käyttöönotettavia materiaaleja, koska ne ovat suuri apu opettajan hektisessä arjessa. Työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät kirjat puolestaan tarjoavat konkreettisia työkaluja työhyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Ida-Maria lukee ammattikirjoja täydentääkseen ja päivittääkseen osaamistaan. Ammattikirjallisuudesta saa hänen mielestään toimivia vinkkejä opetukseen, ideoita luokan toiminnan järjestämiseen, pedagogisia ajatuksia pohdittavaksi, vinkkejä oman työn organisointiin, tukea jaksamiseen sekä valtavasti inspiraatiota työntekoon. Ida-Maria kertoo myös inspiroituvansa kovasti muiden opettajien sometileistä ja ammentavansa niistä ideoita ja ajatuksia omaan työhöni. Lukeminen ja muiden opettajien ideoiden seuraaminen näkyy hänen mielestään ammattitaidon kehittymisenä, uusien ideoiden syntymisenä ja kaiken kaikkiaan inspiroitumisena opettamisesta yhä uudelleen.
"Opettajan Tietopalvelun jäsenyys on itselleni todella mieluinen. Kauden kirjat ovat useimmiten itselleni sopivia ja tarjoukset hyviä. Onnistuja-lehti tulee yleensä luettua kannesta kanteen. Erityisen iloinen olen ollut webinaareista!", kertoo Ida-Maria. Hän kiittelee erityisesti uusimpaan aivotutkimukseen ja itsesäätelyyn pohjaavaa kirjallisuutta ja vinkkaakin, että aiheeseen liittyen kannattaa lukea Minna Huotilaisen Näin aivot oppivat -kirja, Taina Sainion, Riikka Pajulahden ja Nina Sajaniemen Näin tuet lapsen itsesäätelyä -kirja sekä Maria Matilaisen ja Marjukka Puustisen Maltti ja Sinni. "Kirjojen sisältämät ajatukset ja oivallukset antavat perustan sille miten työtäni haluan tehdä, millaisilla tavoilla voin tukea lasten kehitystä ja oppimista ja miten pedagogiset ajatukset ja suuntaukset näyttäytyvät uusimpien tutkimusten valossa."
Ida-Maria Sillanpää on esiopetusryhmän opettaja Urjalassa.
LIITY OPETTAJAN TIETOPALVELUN JÄSENEKSI.
opettajan työ, jäsenemme kertoo, ammattikirjat