Positiivinen kasvatus kysyy kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa.
Kouluyhteisöön kertyneen hyvinvointivajeen korjaaminen vaatii aikaa, energiaa ja ponnisteluja. Hyvinvointikulttuurin rakentaminen on syklinen, jatkuva prosessi, jonka tuoksinassa voi tuskin koskaan todeta olevansa turvallisesti perillä päämäärässä.
Muutoslaivan luotsilta vaaditaan erityisen paljon. Hänellä tulee olla pitkälle kantavaa näkyä ja viisautta oikean kurssin säilyttämiseen, tulipa vastaan millaisia myräköitä tahansa.
Kehittämistyö ei realisoidu lineaarisena kasvukäyränä kohti menestyksekästä lopputulosta. Ennemminkin se piirtyy lankakerämäisenä sekasotkuna, jossa koetaan yhtä lailla takapakkeja kuin edistysaskeleitakin.
Riemuvoittoja on harvakseltaan, suojuoksua sitäkin enemmän.
Hitaassa ja laajassa prosessissa pitää samanaikaisesti pyrkiä syvälliseen uuden luomiseen ja vanhoista tavoista poisoppimiseen. Kehittämistyön sykkeessä tulee sallia jaksot, jolloin vedetään henkeä, tarkastellaan kuljettua matkaa ja palaudutaan.
Tavoiteltaessa kestävää ja vaikuttavaa hyvinvointimuutosta on syytä hylätä epärealistiset odotukset. On oltava optimistinen mutta jalat tukevasti maassa sen suhteen, mitä on mahdollista saavuttaa.
Vankka kokemus osoittaa, että kehittämisen aikajänne kehittämistarpeen toteamisesta ja ensimmäisistä strategisista keskusteluista konkreettisiin hyvinvointituloksiin on vähintään viisi vuotta.
Kuulostaa äkkiseltään lannistavan pitkältä ajalta, mutta tosiasiassa kaikki ruohonjuuritasolta lähtevä kehittämistyö vie koulumaailmassa helposti yhtä pitkän ajan. Kun muutoslientä annostellaan sopivina annoksina, on se helpompi niellä. Rauhallisesti edettäessä ehtii varhaisten innostujien lisäksi myös hitaammin lämpenevä enemmistö mukaan.
On tapana sanoa, että kun kahdeksankymmentä prosenttia yhteisöstä on muutoksen takana, muutos voi toteutua.
Hyvin oleellista on myös nauttia kyydistä. Jos hyvinvoinnin kehittäminen alkaa tuottaa pahoinvointia, on pikimmiten tehtävä muutostahdin tarkistus tai kurssin muutos. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan sitä kohti kuljettu matka.
Vaikka kukoistamisen saavuttaminen saattaa viedä vuosia, synnyttää positiivinen kasvatus joka päivä iloa ja merkityksellisyyttä kasvattajalle ja kasvattamisen kohteelle. Siitä hyvän mielen kaivosta ammentamalla on mahdollista löytää sinnikkyyttä ja voimavaroja myös monivaiheisen kehittämismatkan taittamiseen.
positiivinen kasvatus, positiivinen pedagogiikka, hyvinvointi