Mitä suurempia itsesäätelyn haasteita oppilaalla on, sitä selkeämpää ohjausta ja pilkkomista hän tarvitsee. Koulussa itsesäätelyä voidaan tukea monella tapaa.
Tärkeä oppimiseen liittyvä säätelytaito on oman toiminnan ohjaaminen. Sitä kohti edetään hyvässä ohjauksessa, jonka tunnusmerkkejä ovat selkeys ja ennakoitavuus.
10 keinoa, joilla koulussa voidaan tukea oppilaan oman toiminnan ohjaamista:
1. Luokan lukujärjestys ja päiväohjelma ovat näkyvillä, ja ne käsitellään yhteisesti.
2. Tulevia asioita ennakoidaan paljon kalenterin, kuvien ja ohjaavan puheen avulla.
3. Sosiaalisia kuvatarinoita käytetään selventämään toivottua ja odotettua käytöstä.
4. Käytetään muutoskorttia merkkinä, kun lukujärjestykseen tulee poikkeus.
5. Annettavat ohjeet ovat selkeitä, ja ne toistetaan.
6. Käytetään visuaalista kelloa (Time Timer) tukemaan ajan hahmottamista ja auttamaan oman toiminnan säätelyssä.
7. Helpotetaan yhteisten tavaroiden löytymistä merkitsemällä säilytyspaikat kuvilla.
8. Tuetaan jonotuksen onnistumista merkitsemällä jonotuspaikat lattiaan.
9. Annetaan oppilaille toiminta-aikaa esimerkiksi kirjan etsimiseen.
10. Rytmitetään oppituntia tekemisen ja lepohetkien jaksoihin, esimerkiksi 15 minuuttia työtä ja 5 minuutin lepotauko. Mitä isommat haasteet lapsella on, sitä lyhyempi työhetken täytyy aluksi olla. Joskus työskentelyn kesto voi olla aluksi vain muutaman minuutin.
Lähde: Maria Matilainen — Marjukka Puustinen
Maltti ja Sinni
Harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen
Tule syventymään lisää aiheeseen koulutukseen Miten harjoitella itsesäätelytaitoja koulussa?
Koulutus järjestetään keskiviikkona 27.4.2022 klo 15.30-18.30 Zoom-webinaarina. Hinta 65 € / henkilö. Koulutuksesta ei tule tallennetta.
ILMOITTAUDU TÄÄLLÄ.Koulutuksessa saat vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä itsesäätely on ja mikä haastaa sitä?
• Millaiselta näyttää ali- tai ylisäätely?
• Miten itsesäätelytaitoja voidaan harjoitella oppilaiden kanssa?
• Miten voit aikuisena tukea lasta rakentavasti?
• Millaisia säätelytaitoja itse tarvitset?
Koulutus soveltuu erityisesti perusopetuksen parissa työskenteleville opettajille ja kasvattajille.
Kouluttajina toimivat KM Maria Matilainen ja KM Marjukka Puustinen.