Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Kolme yhteishenkeä vahvistavaa liikunnallista harjoitetta

16.1.2023

Koulussa voidaan tehdä paljon sen eteen, että jokainen oppilas voisi löytää liikunnan ilon. Mitä monipuolisempia harjoituksia ja ympäristöjä käytetään, sitä parempi mahdollisuus on saada oppilaalle positiivinen kokemus liikunnasta.

Kolme valmista harjoitusta vahvistamaan oppilaiden yhteishenkeä ja liikunnallisuutta:

1. NIMIPALLO
Nimipallossa pelaajat asettuvat piiriin niin, että etäisyys vastakkaiseen pelaajaan on 5—7 metriä. Yksi pelaajista ottaa lentopallon tai muun vastaavan pallon käsiinsä. Hän sanoo jonkun piirissä olevan nimen ja heittää nopeasti pallon hänelle. Kyseinen pelaaja sanoo taas uuden henkilön nimen ja heittää pallon puolestaan hänelle. Piirissä pelaajat yrittävät liikuttaa palloa niin nopeasti kuin mahdollista. Peliä voidaan myös soveltaa niin, että heittäjä on piirin keskellä ja juoksee pallon heitettyään sen pelaajan paikalle, jolle on heittänyt pallon. Näin peliin saadaan lisää liikettä ja nopea päätöksenteko tulee haasteellisemmaksi. Peliin voidaan lisätä myös toinen pallo tai vaihdella heittämisen tapoja, esimerkiksi lattiapompun kautta tai heiton jälkeen pyörähdys ympäri. Kannattaa myös sopia, ettei vieressä oleville pelaajille syötetä eikä hänelle, jolta pallo on juuri saatu.

Tämä peli soveltuu hyvin myös tutustumisleikiksi toisilleen vieraassa ryhmässä.

2. MONTAKO KEHONOSAA LATTIASSA
Ryhmätasapainoilussa muodostetaan kolmen tai neljän osallistujan ryhmiä. Ohjaaja ohjaa toimintaa ja antaa ensin tehtävän, että ryhmän jäsenien tulee muodostaa asetelma, jossa kahdeksan ryhmäläisten kehonosaa koskettaa lattiaa. Neljän hengen ryhmillä kehonosien määrä voi olla kymmenen. Tehtävissä jokaisen osallistujan pitää olla kosketuksissa toisiinsa. Tämän jälkeen ohjaaja ohjeistaa, että seuraavaksi ryhmä muodostaa asetelman, jossa seitsemän kehonosaa saa koskettaa maata. Näin edeten ryhmän pitää ratkaista jokainen haaste uudella tavalla, ja lopulta selviää, mikä kyseisellä ryhmällä on pienin mahdollinen määrä kehonosia lattiassa.

Harjoite kehittää kehontuntemusta, kehonhallintaa ja havaintomotoriikkaa motivoivasti yhdessä tekemällä.

3. HÄNTÄHIPPA
Häntähippaan voi osallistua jopa 20 leikkijää, ja se voidaan toteuttaa joko sisätiloissa tai ulkona. Häntähipassa jokainen osallistuja tarvitsee yhden hännän, jonka hän kiinnittää selkänsä taakse housujen nyörin sisäpuolille niin, että se roikkuu vapaasti lanteilla. Häntä voi olla esimerkiksi peliliivi tai mikä tahansa noin 50 cm pitkä nauha. Kaikilla muilla paitsi hipalla on häntä. Mikäli leikkijöitä on paljon, kannattaa hipoiksi valita useampi kuin yksi. Ohjaajan merkistä hippa pyrkii varastamaan joltain leikkijältä hännän, jota jahdattava pyrkii puolestaan suojelemaan liikkumalla pelialueella. Mikäli hippa saa joltain hännän irti, hän kiinnittää sen oman selkänsä taakse ja aloittaa hipalta karkuun juoksemisen ja oman häntänsä suojelun.

Häntänsä menettäneestä leikkijästä tulee uusi hippa. Mikäli häntähippa toteutetaan liikuntasalissa, voivat lapset kehitellä leikkialueelle myös erilaisia motorisia tehtäviä, joita he voivat kokeilla samalla kun he menevät hipalta karkuun. Liikuntasalissa olevat puolapuut, voimistelurenkaat, erilaiset patjat ja köydet ovat esimerkkejä mahdollisuuksista motorisen ympäristön rakentamiseen.

Lähde: Timo Jaakkola
Havaintomotoriikka
Harjoitteita motoristen taitojen kehittämiseksi

Suositun Krokotiilijuoksu-kirjan tekijältä Timo Jaakkolalta ilmestyy uutuuskirja Havaintomotoriikka, joka sisältää yli sata liikunnallista harjoitetta ja ideaa!

Uutuuskirjan harjoitukset 
1. innostavat oppilaita liikkumaan ja parantavat samalla yhteishenkeä. 
2. parantavat kehotuntemusta.
3. vahvistavat ongelmanratkaisutaitoja sekä suunnan ja ajan hahmottamista. 

Parasta kirjan harjoituksissa on se, että ne on helppo viedä käytäntöön. Harjoitukset eivät vaadi erityisiä välineitä eivätkä liikunta-alan koulutusta. Harjoitusten lisäksi saat kirjasta kattavan tietopaketin havaintomotoriikan tärkeydestä. Lisäksi tietopaketissa käydään läpi, kuinka harjoitukset voidaan toteuttaa niin, että oppilaille jää niistä mahdollisimman positiivinen kokemus. 

TUTUSTU LISÄÄ KIRJAAN TÄSTÄ.

Artikkelin avainsanat:

liikunta, liikunnan ilo, harjoitukset, toiminnalliset ideat, vinkkipankki

Arkisto:

2024

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.