Tunteiden vastaanottaminen, huonon käytöksen tyynnyttäminen ja läpikäyminen kuluttavat opettajan aikaa ja energiaa.
Takki on tyhjä, ja päässä surisee. Tarvitset tietoisen oman hetken, jolloin voit palautua työpäivän haastavista tilanteista.
Miten rauhoitat mielesi ja tyynnytät tunteesi esimerkiksi nopean ennakoimattoman tilanteen jälkeen? Miten palaudut kokemastasi? Mistä saat uutta voimaa ja energiaa?
Olet varmasti pohtinut ja kokeillut erilaisia keinoja työpäivästä palautumiseen. Tärkeintä on, että suuntaat palautumiseesi tietoisesti huomiota ja annat sille riittävästi aikaa. Erilaisia mieltä ja kehoa rauhoittavia harjoituksia on paljon. Pyri löytämään juuri sinun tilanteeseesi sopivin käytäntö, joka antaa voimavaroja ja kannattelee arjessa eteenpäin.
Tässä kuusi tapaa:
1. Istahda rauhalliseen paikkaan ja sulje silmät. Kuulostele kehoasi, mieltäsi ja tunteitasi. Mitä sinä tarvitset juuri nyt? Hengitä muutama kerta rauhallisesti vähän syvempään. Mikä on sinulle tärkeää juuri nyt? Hengitä jälleen muutama välihengitys. Mistä olet kiitollinen juuri nyt? Kuuntele, mitä mieli vastaa näihin kysymyksiin ja ota tieto vastaan lempeällä viisaudella.
2. Lähde vaeltelemaan käytäville, pihalle tai luontoon. Käyskentele, istahda, pysähdy ja odota. Anna ajatusten ja tunteiden tuulettua ja vaellella. Älä pysähdy tuttuun toimintaan, vaan salli itsesi oleilla vapaasti. Katsele, kuuntele ja aisti, mitä kaikkea ympärilläsi on, pysähtymättä niihin sen enempää. Anna ajatusten, tunteiden ja tuntemusten kulkea lempeästi ohitsesi kuin poutapilvet kesätuulessa.
3. Ota hyvä kirja ja sukella sen maailmaan. Antaudu tarinaan ja päästä mielesi vapaaksi. Keskity koko kehollasi ja mielelläsi lukemisen kokemukseen. Jatka, kunnes tunnet olosi rauhalliseksi ja levänneeksi.
4. Pyydä ystävä kahville, lenkille tai vaikka pelaamaan. Kerro tilanteesi hänelle lyhyesti, jos lainkaan. Avaa ystävälle kuitenkin tuntemuksesi ja kerro tarpeestasi palautumiseen. Jatka keskittymällä ystävään, tekemiseen ja yhdessäoloon.
5. Nauti vapaa-ajasta ja arkielämästä. Leivo pullaa, neulo sukkaa tai tartu lapioon. Muistuta itseäsi kaikesta siitä hyvästä, mitä ympärilläsi on opetustyön lisäksi. Kiitä näistä asioista ja pidä niistä erityisen hyvää huolta. Iloitse ja pidä hauskaa!
6. Hanki vertaistukea, coachausta tai työnohjausta. Kohtaa ja keskustele kokemuksistasi, ajatuksistasi ja tunteistasi. Tarkastele erilaisia näkökulmia ja oivalla lisää omista mahdollisuuksistasi. Inspiroidu ja voimaannu ryhmän tai yksilön tukemana. (Ks. Verme ja KouluCoaching)
Joskus jostakin vaikeasta tilanteesta oppilaiden kanssa saattaa jäädä kuohuntaa omaan mieleen. Kuohunta on usein merkki siitä, että olen joutunut käymään myös omaa toimintaani tarkasti läpi. Irrottautumisessa auttaa ymmärrys siitä, että omien ristiriitaistenkin tunteiden keskellä on toivottavasti onnistunut olemaan vastuullisen aikuisen malli, joka jää oppilaille mieleen.— Luokanopettaja
Lähde: Anuliisa Lahtinen — Jarkko Rantanen
Tunnetaidot opetustyössä
Opas haastaviin tilanteisiin
Opettajana sinulle on tuotettu monia käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla tunteita ja tunnetaitoja voidaan käsitellä ja harjoitella yhdessä oppilaiden kanssa. Tässä kirjassa keskitytään kuitenkin enemmän itse opettajan opetustyöhön ja käytännön toimintaan sisältyviin tunteisiin ja tunnetaitoihin. Tunnetaitoisen opettajan on helpompi opettaa tärkeitä taitojaan myös oppilaille.
TUTUSTU KIRJAAN.