Jokainen lapsi ja nuori tarvitsee kokemuksen kuulumisesta joukkoon, turvallisuudesta ja arvostuksesta. Uusi oppimisen tuen malli nostaa tämän osallisuuden tunteen keskiöön: jokaisella oppilaalla on oikeus olla tärkeä ja merkityksellinen osa yhteisöä.
Oppimisen edellytykset ja haasteet -kirjaan on koottu asiantuntijatietoa sekä oppilaiden, vanhempien ja kouluhenkilökunnan omia kokemuksia. Heidän tarinansa paljastavat, että hyvinvointi ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Oppiminen on mahdollista vasta, kun oppilas tuntee itsensä hyväksytyksi ja turvalliseksi.
”Koulussa on helppoa ja mukavaa, koska siellä saa olla kavereiden kanssa.” — Poika, 11 v
”Helposti ahdistaa mennä kouluun, kun ei tiedä, onko sinä päivänä kavereita, joiden kanssa olla.” — Tyttö, 11 v
”En jaksa mennä kouluun taistelemaan kaikesta. Mua ei jätetä rauhaan, vaikka ihan ite opin asioita. En mee sinne kohta.” — Tyttö, 14 v
Vanhempien ja opettajien näkökulma
Vanhemmat arvostavat yksilöllisten tarpeiden huomioimista ja toimintakykyä tukevia menetelmiä. Erityisesti henkilökohtainen tuki sekä opettajan myönteinen asenne koetaan ratkaiseviksi.
”Minulla on neljä lasta. Yhdellä on vaikea-asteinen tarkkaavaisuushäiriö ja siihen lääkitys ja yhdellä lukivaikeus. Lukivaikeuteen lapseni on saanut hyvin apua, esimerkiksi erityisopettajan tukea ja lisäaikaa kokeiden tekemiseen. ADHD-lapseni koulunkäynti kuormittaa paitsi lasta myös minua isänä.” — Isä, neljä lasta, joista yhdellä ADHD ja yhdellä lukivaikeus
Opettajille uusi oppimisen tuen malli tuo paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Luokanopettajat ovat erityisten ja tavallisten oppilaiden, monimuotoisten opetusmenetelmien, opetussuunnitelman vaatimusten ja uuden oppimisen tuen mallin kanssa todellisen haasteen edessä. Opettajien vahvuutena on sinnikkyys ja kyky kohdata jokainen oppilas yksilönä. Yhteistyön voima nousee oleelliseksi keinoksi haasteista selviämiseen.
Toimivat käytännöt luokassa
Hyvä oppimisen tuki rakentuu arjen selkeistä, ennakoitavista käytännöistä ja myönteisestä ilmapiiristä. Tärkeitä periaatteita ovat:
➤ Luokan ja koulun toimintaohjeiden sekä sääntöjen kertominen, niistä keskusteleminen ja niiden näkyväksi tekeminen oppilaille ja huoltajille.
➤ Vahva toiminnan ja oppimisympäristön struktuuri. Oppilaan on oltava selvillä siitä, mitä häneltä odotetaan, missä milloinkin pitää olla, kuka on vastuuaikuinen ja mitä välineitä otetaan mukaan. Toistuvuus helpottaa toimintaa, ja tavaroilla on oltava omat paikkansa.
➤ Oppimistapojen yksilöllisyys otetaan huomioon ja oppimisen tapoja opetetaan kaikille.
➤ Kiitos, kehu ja kannustus ovat opettajan tärkeimmät työkalut.
➤ Ennakointi, ohjaus ja valvonta ehkäisevät ongelmia.
➤ Hyväksyvä ilmapiiri tukee sekä oppilaita että opettajaa.
➤ Yhteistyö huoltajien kanssa on oppilaiden etu.
Nämä keinot hyödyttävät kaikkia oppilaita riippumatta siitä, onko heillä erityisiä tuen tarpeita vai ei.
Haasteista mahdollisuuksiin
Uusi oppimisen tuen malli korostaa, että jokainen oppilas on erityinen ja ainutlaatuinen. Kun koulussa luotetaan yhteistyön voimaan, tuetaan yksilöllisiä tarpeita ja vaalitaan hyväksyvää ilmapiiriä, haasteet saattavat helpottua ja joskus jopa muuttua mahdollisuuksiksi.
Eräs nuori, joka oli kokenut peruskoulunsa vaikeaksi, kiteytti toiveensa näin:
”Toivosin vaan, että siellä koulussa jotenki ymmärrettäis tämmösiä meikäläisiä, ku ootte kuitenki ammattilaisia siellä, että mikä muaki oikeen riso.” (Tanja Äärelä, 2012 väitöskirja)
Ymmärrys, hyväksyntä ja osallisuus ovat oppimisen todelliset tukipilarit.
Artikkeli on koostettu kirjasta Oppimisen edellytykset ja haasteet — Käsikirja oppimiseen vaikuttavista häiriöistä ja oppimisen tukemisesta.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen malli, erityisopetus, neurokirjo