Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Opettajille uusi oppimisen tuen malli tuo paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita

12.8.2025


Jokainen lapsi ja nuori tarvitsee kokemuksen kuulumisesta joukkoon, turvallisuudesta ja arvostuksesta. Uusi oppimisen tuen malli nostaa tämän osallisuuden tunteen keskiöön: jokaisella oppilaalla on oikeus olla tärkeä ja merkityksellinen osa yhteisöä.

Oppimisen edellytykset ja haasteet -kirjaan on koottu asiantuntijatietoa sekä oppilaiden, vanhempien ja kouluhenkilökunnan omia kokemuksia. Heidän tarinansa paljastavat, että hyvinvointi ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Oppiminen on mahdollista vasta, kun oppilas tuntee itsensä hyväksytyksi ja turvalliseksi.



”Koulussa on helppoa ja mukavaa, koska siellä saa olla kavereiden kanssa.” — Poika, 11 v
”Helposti ahdistaa mennä kouluun, kun ei tiedä, onko sinä päivänä kavereita, joiden kanssa olla.” — Tyttö, 11 v
”En jaksa mennä kouluun taistelemaan kaikesta. Mua ei jätetä rauhaan, vaikka ihan ite opin asioita. En mee sinne kohta.” — Tyttö, 14 v

Vanhempien ja opettajien näkökulma

Vanhemmat arvostavat yksilöllisten tarpeiden huomioimista ja toimintakykyä tukevia menetelmiä. Erityisesti henkilökohtainen tuki sekä opettajan myönteinen asenne koetaan ratkaiseviksi.

”Minulla on neljä lasta. Yhdellä on vaikea-asteinen tarkkaavaisuushäiriö ja siihen lääkitys ja yhdellä lukivaikeus. Lukivaikeuteen lapseni on saanut hyvin apua, esimerkiksi erityisopettajan tukea ja lisäaikaa kokeiden tekemiseen. ADHD-lapseni koulunkäynti kuormittaa paitsi lasta myös minua isänä.” — Isä, neljä lasta, joista yhdellä ADHD ja yhdellä lukivaikeus

Opettajille uusi oppimisen tuen malli tuo paljon mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Luokanopettajat ovat erityisten ja tavallisten oppilaiden, monimuotoisten opetusmenetelmien, opetussuunnitelman vaatimusten ja uuden oppimisen tuen mallin kanssa todellisen haasteen edessä. Opettajien vahvuutena on sinnikkyys ja kyky kohdata jokainen oppilas yksilönä. Yhteistyön voima nousee oleelliseksi keinoksi haasteista selviämiseen.

Toimivat käytännöt luokassa

Hyvä oppimisen tuki rakentuu arjen selkeistä, ennakoitavista käytännöistä ja myönteisestä ilmapiiristä. Tärkeitä periaatteita ovat:
➤ Luokan ja koulun toimintaohjeiden sekä sääntöjen kertominen, niistä keskusteleminen ja niiden näkyväksi tekeminen oppilaille ja huoltajille.
➤ Vahva toiminnan ja oppimisympäristön struktuuri. Oppilaan on oltava selvillä siitä, mitä häneltä odotetaan, missä milloinkin pitää olla, kuka on vastuuaikuinen ja mitä välineitä otetaan mukaan. Toistuvuus helpottaa toimintaa, ja tavaroilla on oltava omat paikkansa.
➤ Oppimistapojen yksilöllisyys otetaan huomioon ja oppimisen tapoja opetetaan kaikille.
➤ Kiitos, kehu ja kannustus ovat opettajan tärkeimmät työkalut.
➤ Ennakointi, ohjaus ja valvonta ehkäisevät ongelmia.
➤ Hyväksyvä ilmapiiri tukee sekä oppilaita että opettajaa.
➤ Yhteistyö huoltajien kanssa on oppilaiden etu.

Nämä keinot hyödyttävät kaikkia oppilaita riippumatta siitä, onko heillä erityisiä tuen tarpeita vai ei.

Haasteista mahdollisuuksiin

Uusi oppimisen tuen malli korostaa, että jokainen oppilas on erityinen ja ainutlaatuinen. Kun koulussa luotetaan yhteistyön voimaan, tuetaan yksilöllisiä tarpeita ja vaalitaan hyväksyvää ilmapiiriä, haasteet saattavat helpottua ja joskus jopa muuttua mahdollisuuksiksi.

Eräs nuori, joka oli kokenut peruskoulunsa vaikeaksi, kiteytti toiveensa näin:

”Toivosin vaan, että siellä koulussa jotenki ymmärrettäis tämmösiä meikäläisiä, ku ootte kuitenki ammattilaisia siellä, että mikä muaki oikeen riso.” (Tanja Äärelä, 2012 väitöskirja)

Ymmärrys, hyväksyntä ja osallisuus ovat oppimisen todelliset tukipilarit.

Artikkeli on koostettu kirjasta Oppimisen edellytykset ja haasteet — Käsikirja oppimiseen vaikuttavista häiriöistä ja oppimisen tukemisesta.


Oppimisen edellytykset ja haasteet ilmestyy!


Oppimisen edellytykset ja haasteet tarjoaa kouluille käytännön tietoa syksyllä 2025 voimaan tulleesta uudesta oppimisen ja koulunkäynnin tuen mallista.

◘ Ajankohtaista tietoa oppimisen valmiuksien kehityksestä
◘ Yleistajuinen kataus neurokehityksellisiin ja tunne-elämän häiriöihin
◘ Selkeät ohjeet oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamiseen
◘ Käytännön toimintamalleja koko ryhmän ja yksittäisten oppilaiden tukemiseen
◘ Oppilaiden, vanhempien ja opettajien kokemuspuheenvuoroja
◘ Tukea myös opettajan työssä jaksamiseen





Tule mukaan kirjan aiheeseen liittyvään Oppimisen edellytykset ja haasteet -ilmaiswebinaariin torstaina 21.8.2025 klo 18-19. Lue lisää ja ilmoittaudu täällä.

Artikkelin avainsanat:

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen malli, erityisopetus, neurokirjo

Arkisto:

2025

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.