Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Kolme hauskaa ulkoleikkiä

Kirjoittanut: Timo Jaakkola - 24.3.2022

Ulkona on mahtava sää! Tässä kolme leikkiä Krokotiilijuoksu-kirjasta käyttöösi.

1. Janne Jäämies ja Sanna Sulattaja

Tarvikkeet: Valkoinen ja punainen nauha, merkkauskartioita

Leikkiin voi osallistua 8—15 leikkijää. Alussa merkitään leikkialue. Yksi leikkijöistä valitaan Janne Jäämieheksi ja toinen Sanna Sulattajaksi. Janne Jäämies ottaa valkoisen nauhan ja Sanna Sulattaja punaisen. Ohjaajan merkistä kaikki leikkijät lähtevät juoksemaan leikkialueella. Janne Jäämiehen tarkoitus on huitaista leikkijöitä nauhallaan. Jäämiehen osuessa leikkijä jäätyy ja jää paikoilleen siihen asentoon, jossa hän oli Janne Jäämiehen osuessa häneen nauhallaan. Sanna Sulattajan tarkoitus puolestaan on sulattaa jäätyneet leikkijät huitaisemalla heitä omalla punaisella nauhallaan johonkin kohtaan kehoa. Sulattamisen jälkeen leikkijä saa lähteä uudelleen liikkeelle.

2. Luolamiehen jalkapallo

Tarvikkeet: 30—50 palloa (jalkapalloja tms.), kartioita

Peliä voi kerrallaan pelata 8—20 pelaajaa. Heidät jaetaan ensin 3—4 pienryhmään. Pelialueen keskelle merkitään ympyrä, johon kaikki pelissä mukana olevat pallot siirretään. Tämän jälkeen jokaiselle pienryhmälle merkitään oma kotipesä, jotka kaikki ovat yhtä kaukana palloista. Ohjaajan merkistä kaikki pelaajat juoksevat hakemaan keskeltä yhden pallon ja kuljettavat sen jaloillaan omaan kotipesään. Pelaajat saavat omilla jaloillaan myös varastaa toisten kuljettajien palloja, mutta jos pallo on jo kuljetettu joukkueen kotipesään, sitä ei enää saa varastaa. Peli loppuu siihen, kun kaikki pallot on siirretty joukkueiden kotipesiin. Pelin voittaa joukkue, jonka kotipesässä on eniten palloja.

3. Pitkänpitkä loikka

Tähän leikkiin tarvitaan 6—30 osallistujaa. Jos osallistujia on paljon, osallistujat jaetaan ensin 4—6 hengen joukkueisiin. Ryhmän tavoitteena on yhteistyössä hypätä mahdollisimman pitkälle. Leikki alkaa sillä, että maahan merkitään lähtöviiva, jonka takaa joukkueet lähtevät ponnistamaan. Jokainen joukkue valitsee hyppyjärjestyksen, jota se noudattaa leikin ajan. Joukkueen ensimmäinen jäsen aloittaa ponnistamalla viivan takaa niin pitkälle kuin mahdollista. Seuraavaksi joukkueen toinen ponnistaja siirtyy täsmälleen siihen alastulopaikkaan, johon ensimmäinen ponnistaja tuli alas. Leikki jatkuu näin, kunnes joukkueen kaikki jäsenet ovat ponnistaneet alussa sovitun määrän. Ponnistukset suoritetaan kuitenkin aina vuorotellen. Tätä leikkiä voidaan leikkiä vaihtelemalla erilaisia ponnistustapoja. Ponnistukset vasemmalla tai oikealla jalalla, vauhditon pituushyppy eteen- tai taaksepäin ja vauhditon kolmi- tai viisiloikka ovat esimerkkejä ponnistustavoista, joita leikissä voidaan käyttää. Samoin ponnistukset voidaan tehdä joko paikaltaan tai muutaman askeleen vauhdista.

Lähde:
Timo Jaakkola
Krokotiilijuoksu
ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi

TUTUSTU LISÄÄ KIRJAAN TÄSTÄ.

Artikkelin avainsanat:

liikunta, leikit, vinkkipankki

Arkisto:

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.