Ulkona on mahtava sää! Tässä kolme leikkiä Krokotiilijuoksu-kirjasta käyttöösi.
1. Janne Jäämies ja Sanna Sulattaja
Tarvikkeet: Valkoinen ja punainen nauha, merkkauskartioita
Leikkiin voi osallistua 8—15 leikkijää. Alussa merkitään leikkialue. Yksi leikkijöistä valitaan Janne Jäämieheksi ja toinen Sanna Sulattajaksi. Janne Jäämies ottaa valkoisen nauhan ja Sanna Sulattaja punaisen. Ohjaajan merkistä kaikki leikkijät lähtevät juoksemaan leikkialueella. Janne Jäämiehen tarkoitus on huitaista leikkijöitä nauhallaan. Jäämiehen osuessa leikkijä jäätyy ja jää paikoilleen siihen asentoon, jossa hän oli Janne Jäämiehen osuessa häneen nauhallaan. Sanna Sulattajan tarkoitus puolestaan on sulattaa jäätyneet leikkijät huitaisemalla heitä omalla punaisella nauhallaan johonkin kohtaan kehoa. Sulattamisen jälkeen leikkijä saa lähteä uudelleen liikkeelle.
2. Luolamiehen jalkapallo
Tarvikkeet: 30—50 palloa (jalkapalloja tms.), kartioita
Peliä voi kerrallaan pelata 8—20 pelaajaa. Heidät jaetaan ensin 3—4 pienryhmään. Pelialueen keskelle merkitään ympyrä, johon kaikki pelissä mukana olevat pallot siirretään. Tämän jälkeen jokaiselle pienryhmälle merkitään oma kotipesä, jotka kaikki ovat yhtä kaukana palloista. Ohjaajan merkistä kaikki pelaajat juoksevat hakemaan keskeltä yhden pallon ja kuljettavat sen jaloillaan omaan kotipesään. Pelaajat saavat omilla jaloillaan myös varastaa toisten kuljettajien palloja, mutta jos pallo on jo kuljetettu joukkueen kotipesään, sitä ei enää saa varastaa. Peli loppuu siihen, kun kaikki pallot on siirretty joukkueiden kotipesiin. Pelin voittaa joukkue, jonka kotipesässä on eniten palloja.
3. Pitkänpitkä loikka
Tähän leikkiin tarvitaan 6—30 osallistujaa. Jos osallistujia on paljon, osallistujat jaetaan ensin 4—6 hengen joukkueisiin. Ryhmän tavoitteena on yhteistyössä hypätä mahdollisimman pitkälle. Leikki alkaa sillä, että maahan merkitään lähtöviiva, jonka takaa joukkueet lähtevät ponnistamaan. Jokainen joukkue valitsee hyppyjärjestyksen, jota se noudattaa leikin ajan. Joukkueen ensimmäinen jäsen aloittaa ponnistamalla viivan takaa niin pitkälle kuin mahdollista. Seuraavaksi joukkueen toinen ponnistaja siirtyy täsmälleen siihen alastulopaikkaan, johon ensimmäinen ponnistaja tuli alas. Leikki jatkuu näin, kunnes joukkueen kaikki jäsenet ovat ponnistaneet alussa sovitun määrän. Ponnistukset suoritetaan kuitenkin aina vuorotellen. Tätä leikkiä voidaan leikkiä vaihtelemalla erilaisia ponnistustapoja. Ponnistukset vasemmalla tai oikealla jalalla, vauhditon pituushyppy eteen- tai taaksepäin ja vauhditon kolmi- tai viisiloikka ovat esimerkkejä ponnistustavoista, joita leikissä voidaan käyttää. Samoin ponnistukset voidaan tehdä joko paikaltaan tai muutaman askeleen vauhdista.
Lähde:
Timo Jaakkola
Krokotiilijuoksu
ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi
TUTUSTU LISÄÄ KIRJAAN TÄSTÄ.