Tilaa uutiskirjeemme – saat 10 %:n alennuskoodin verkkokauppaamme

Sisäinen arvioija herää jo ensimmäisten kouluvuosien aikana

Kirjoittanut: Minna Miao - 21.9.2021

Oppilaan ajattelun ja itsearvioinnin taidot kehittyvät huimaa vauhtia. Oppilas oppii suunnittelemaan ja ohjaamaan oppimistaan entistä paremmin, mutta saa myös aikaisempaa enemmän tilaisuuksia vertailla omaa suoriutumistaan ikäisiinsä. Ehkei ole ihme, että usein juuri tässä vaiheessa alkavat näkyä myös erot suhtautumisessa vastoinkäymisiin. Kyky ohjata, suunnitella ja arvioida omaa toimintaansa onkin olennaista niin oppimisessa kuin muillakin elämänalueilla.

Joskus huomiot omasta toiminnasta voivat kuitenkin tuntua melko murskaavilta. ”Ei kannata yrittää, koska voi epäonnistua!”, ”No et kyllä ikinä opi tätäkään.” Kun todellisuudentaju sekä kyky arvioida ja vertailla omia taitoja kehittyy aivojen kypsyessä, tunne omasta kyvykkyydestä usein vastaavasti heikkenee, ja oppilas saattaa alkaa epäilemään omia mahdollisuuksiaan oppia. Kehittyvä mieli alkaa asettaa oppimiselle lukemattomia näkymättömiä rajoitteita, ja joskus käsijarru voi kytkeytyä päälle jo ennen kuin on antanut itselleen edes kunnollista tilaisuutta yrittää.

Kasvun ajattelun mukainen palaute on oppilaalle valtava voimavara

Oppilaan ajattelun ja itsearvioinnin taitoja voi tukea kertomalla, että kaikki mieleen nouseva ei ole totta. Tärkeää on auttaa oppilasta erottamaan, mitkä mielen tulkinnoista ovat hyödyllisiä ja mitkä taas sellaisia, jotka vain heikentävät oppimista. Kun aikuinen riittävän usein jaksaa sanoittaa näitä asioita lapselle, edistyy kasvun asenteen muodostuminen.

Toinen merkittävä näkökulma on tavat, joilla kouluikäisiä kehutaan heidän onnistumisistaan. Kasvun ajattelun mukainen palaute kohdistuu toimintaan, joka hyvään tulokseen johti. Palaute sisältää yleensä jonkinlaisen ohjeen tai vinkin, mihin oppijan kannattaisi keskittyä seuraavaksi, eli palaute on myös informatiivista. Esimerkkejä kasvun ajattelun mukaisesta palautteesta:

1. Olipa hienoa, että uskalsit pyytää apua, niin saimme yhdessä ratkaistua tämän.

2. Sehän sujui hyvin. Muista, että harjoittelua ei kannata lopettaa tähän.

Teksti on koottu Minna Miaon uutuuskirjasta Kasvun asenne oppimisessa.

Tässä oppaassa pureudutaan oppimisen hyödyllisiin haasteisiin. Kasvun asennetta kehittämällä opimme tunnistamaan uusia oppimisen mahdollisuuksia siellä, missä aikaisemmin näimme esteitä. Kirjassa kerrotaan, miten jokainen oppija voi löytää sopivan vaativuustason ja miten hyödyllisiä haasteita voi huomioida erilaisissa oppimistilanteissa tai oppimisen tukimuotojen kehittämisessä.

TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.