Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

32 viikkoa pieniä, mutta pysyviä muutoksia matematiikan opetukseen

11.8.2025

Matematiikan oppitunti etenee monessa luokassa yhä tutun kaavan mukaan: kotitehtävät, uusi aihe, selventävät esimerkit, itsenäinen työskentely ja uudet kotitehtävät. Tämä “resepti” toimii monelle oppilaalle, mutta jättää usein jälkeensä myös motivaation hiipumista, matematiikka-ahdistusta ja opitun nopeaa unohtamista.



Moni opettaja tietää tämän, mutta koulun arjen kiireessä on helppo palata tuttuun ja turvalliseen vaikka sisimmässään toivoisikin toisenlaista opetusta.

Kirja Herätä matikkanälkä! tarjoaa vaihtoehdon: ei vallankumousta yhdessä yössä, vaan pieniä, johdonmukaisia muutoksia, jotka rakentavat oppimisen iloa ja syvää ymmärrystä viikko kerrallaan. Kirjan tekijä vie lukijan 32 viikon matkalle, jossa jokainen viikko tuo uuden työkalun, ajatuksen tai tehtävän luokkahuoneeseen.

Pienten kokeilujen voima


Kirjan taustalla on Laura Tuohilammen yli kahden vuosikymmenen työ matematiikan opetuksen parissa ensin opettajana kaikilla koulutusasteilla, sitten kouluttajana ja tutkijana Suomessa ja yli 20 maassa. Kokemusten myötä hän vakuuttui siitä, ettei opetuksen uudistamiseen tarvita suuria kerta­uudistuksia. Sen sijaan tarvitaan nakertamista: pienten, turvallisten kokeilujen lisäämistä arkeen.

“Tärkeintä on, että kokeilut ovat pieniä, toteutettavissa heti ja turvallisia sekä opettajalle että oppilaille. Epäonnistuminen ei ole virhe, vaan mahdollisuus oppia”, kirjoittaja tiivistää.

Viikkotehtävät voivat olla avoimia ongelmanratkaisutilanteita, luokan yhteisiä tutkimuksia tai arjesta poimittuja matemaattisia havaintoja. Tehtävien ytimessä on ajattelun kehittäminen ja ymmärryksen syventäminen — ei pelkkä oikean vastauksen tuottaminen.

Ymmärrys ennen oikeaa vastausta


Kirjassa haastetaan perinteinen painotus oikeisiin vastauksiin. Esimerkiksi lääkelaskuja opetteleva opiskelija saattoi muistaa pilkun siirtosäännön, mutta ei ymmärtänyt, miksi tulos muuttui. Ongelma ei ollut opiskelijan huolimattomuus, vaan opetuksen painottuminen sääntöjen mekaaniseen noudattamiseen.

“Matematiikkaa pitäisi käyttää kuin kieltä: sen tärkein tehtävä on kommunikointi ja ajattelun selkeyttäminen. Täydellistä kielioppia tai virheetöntä lausuntaa ei tarvita, jotta voi keskustella. Samalla tavalla matematiikkaa voi käyttää ja siitä voi nauttia, vaikka ei hallitsisi sitä täydellisesti”, kirjoittaja muistuttaa.

Kaikille opettajille tärkeä työväline


Kirja on rakennettu niin, että siitä on hyötyä riippumatta siitä, onko opettaja vasta uransa alussa vai kokenut konkari. Vasta-alkaja voi syventää osaamistaan valitsemalla muutaman itselleen haastavan osa-alueen ja kokeilemalla niihin liittyviä tehtäviä. Kokeneempi opettaja voi soveltaa kirjan ideoita yhdessä kollegoiden kanssa tai kehittää niitä eteenpäin omissa verkostoissaan.

Lopputulos: matematiikka kuuluu kaikille


Kirjan ydinviesti on selkeä: matematiikka ei ole vain lahjakkaiden tai siihen “luonnostaan” taipuvaisten oppilaiden etuoikeus. Kaikki ansaitsevat mahdollisuuden oppia käyttämään matematiikkaa ajattelun ja ongelmanratkaisun välineenä. Kun oppilas uskaltaa luottaa omaan ajatteluunsa, hän ei pelkää virheitä, vaan näkee ne osana oppimisprosessia.



Herätä matikkanälkä! on samalla käytännön opas ja ammatillisen kehittymisen matkakumppani. Kirja antaa selkeän suunnan: pienet, toistuvat teot voivat muuttaa oppimiskulttuuria ja oppilaiden suhdetta matematiikkaan pysyvästi.

Artikkelin avainsanat:

matikka

Arkisto:

2025

2024

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2023

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.