1. Suunnittele
Valitse ryhmäyttämistuokioon sellaisia harjoituksia, jotka sopivat parhaiten kunkin ryhmän tarpeisiin, mutta myös sellaisia, joista itse pidät. Jos ryhmän ohjaajalla ei ole mukavaa, ei ole muillakaan.
2. Kokeile
Jotta voi oppia ryhmäyttämään, on ryhdyttävä ryhmäyttämään. Kukaan ei kuitenkaan ole seppä syntyessään. Ryhmäyttämisessä on hyödyksi kokeileva ja tutkiva mieli. Toiset harjoitukset toimivat toisille ryhmille, toiset toisille. Toiset toisille opettajille, toiset toisille.
3. Madalla kynnystä itsellesi
Aloita varovasti, laita rima itsellesi matalalle ja aloita itsellesi helpoilla harjoituksilla. Esimerkiksi jos leikilliset harjoitukset eivät ole sinun juttusi, älä käytä niitä.
4. Madalla kynnystä opetusryhmällesi
Valitse ryhmälle aluksi mahdollisimman matalan kynnyksen harjoituksia, joissa onnistuminen on todennäköistä. Etene pienin askelin ja lisää leikillisyyttä, liikkumista vaativia tai ilmaisullisia harjoituksia vasta myöhemmin, kun ryhmän turvallisuuden tunne ja vapautuneisuus ovat lisääntyneet. Suo kaikille yhtäläinen mahdollisuus osallistua ryhmäyttämiseen ja säädellä itse osallistumistapaansa. Ketään ei kuitenkaan pakoteta tai painosteta osallistumaan.
5. Ole armollinen
Ethän vaadi itseltäsi liikaa (lue: juuri mitään) uusia harjoituksia kokeillessasi. Hellitä hieman hallinnan tarpeestasi. Kuuntele itseäsi ja ota sen kokoisia askeleita kuin itsestä tuntuu sopivalta. Ethän vaadi myöskään opetusryhmältä liikaa (lue: juuri mitään). Kylvä armollisuutta sekä itseäsi että opetusryhmääsi kohtaan. Mokien sattuessa ei haittaa -asenne kantaa pitkälle. Toki samat säännöt pätevät kuin koulussa muu- tenkin: toisten loukkaamiseen ja pahan mielen aiheuttamiseen puututaan aina.
6. Perustele ryhmälle harjoitusten hyödyt
Kerro ryhmälle, miksi harjoituksia tehdään. Hyviä syitä voivat olla esimerkiksi nämä:
• Tutustaan toisiimme.
• Opettaja haluaa tutustua ryhmään.
• Nähdään, keitä tässä ryhmässä on.
• Viihdytään paremmin yhdessä.
• Ryhmätöiden teko ja yhteistyö helpottuvat.
• Oppiminen helpottuu.
7. Kehitä taitojasi ja opi muilta
Osallistu ryhmäyttämiskoulutukseen. Ryhmäyttäminen on helpompaa, kun on itse saanut kokemuksia siitä, millaista on olla ryhmäytettävänä. Silloin tietää, millaisia tunteita se voi herättää.
8. Salli tunteet
Ryhmäyttäminen voi herättää ryhmässä erilaisia tunteita. Niitä on tärkeää kuunnella, ja niiden asialliselle ilmaisulle on hyvä antaa tilaa. Opettajan tehtävä on ottaa näitä tunteita vastaan aikuisen tavoin. Purkukeskustelut ovat hyvä keino harjoitella tunteiden sanoittamista. Yksinkertaisimmillaan tarvitaan vain yksi kysymys: ”Miltä harjoitus tuntui?” Usein ryhmän jäsenen mahdollista pahaa oloa helpottaa jo se, että hän saa sanoa tunteensa ääneen.
9. Kehu ja kiitä
Kehu ryhmää aina, kun huomaat ryhmän toimintaa vahvistavaa käyttäytymistä tai vuorovaikutusta helpottavia toimintatapoja. Viljele vilpittömiä kehuja, esimerkiksi ”hyvä”, ”kiitos”, ”osallistutte hienosti”, ”teette tosi hienosti töitä yhdessä”, ”kiva nähdä, kuinka hienosti osaatte ottaa toisenne huomioon”, ”tuntuu kivalta kuulla, kun puhutte toisillenne noin ystävällisesti”, ”otittepa tänään hienosti kaikki mukaan ja varmistitte, ettei kukaan jää yksin” tai ”olen ylpeä teistä”.
10. Johda esimerkilläsi
Kun opettaja osallistuu harjoituksiin, myös ryhmän jäsenten on helpompi heittäytyä mukaan. Opettaja näyttää esimerkkiä myös reiluudesta ja tasa-arvoisesta kohtelusta ja puuttuu huonoon käytökseen kuten aina muulloinkin. Kun olet läsnä ja kiinnostunut ryhmän jäsenistä, vuorovaikutus helpottuu. Jos harjoitusten aikana kohdellaan toisia huonosti, keskeytä toiminta ja puutu asiaan.
Lähde:
Laura Jääskeläinen
Ryhmä toimivaksi
Helppoja harjoituksia ryhmäyttämiseen
TILAA KIRJA TÄSTÄ.
ryhmäyttäminen, ryhmä toimivaksi -kirja, 10 vinkkiä