Oppimiseen kuuluvat positiivisten tunteiden rinnalla myös epämieluisat tunteet, kuten riittämättömyys, turhautuneisuus, jopa viha ja suru. Nämä tunteet ovat aina tosia, vaikka toinen vieressä kuinka kannustaisi painamaan vain eteenpäin — ilo pintaan, vaikka sydän märkänis.
Pessimismipedagogiikka tähdentää, että oppimisessa myös negatiivisia tunteita käsittelemällä itsetuntemus lisääntyy ja taidot voivat kasvaa.
Monelle tuttu sanonta ”leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä” on pessimismipedagogiikkaa puhtaimmillaan.
Armollisuutta voi olla opetustilanteessa silmänräpäys, kun opettaja huomaa, ettei hänen kuningasideansa toimikaan, ja hän vaihtaa strategiaa. Itseensä armollisesti suhtautuva ymmärtää ottaa vastaan myös mokat lahjoina, joiden avulla pääsee yhtä kokemusta rikkaampana eteenpäin. Armollisuus muita kohtaan taas antaa ympärillä oleville ihmisille luvan olla omia persooniaan ja yhtä keskeneräisiä kuin itse on.
Pessimismipedagogiikassa yhdistyvät pedagogiikka eli oppimiseen ja kehittymiseen tähtäävä tavoitteellinen toiminta sekä pessimismi eli näkemys, että maailmassa on voimia, jotka johtavat epäonnistumisiin ja pettymyksiin. Pessimismipedagogi ymmärtää, että oppimisen ja elämän polku on mutkainen, ja hyväksyy pettymykset, takapakit ja niiden aiheuttamat tuskaisetkin tunteet — ja niistä huolimatta jatkaa eteenpäin.
Pessimismipedagogiikka voidaan määritellä opettajan ja oppijan kaikkia tunteita hyödyntäväksi työtavaksi, jossa tavoitteiden suuntaan edetään armollisesti. Pessimismipedagogi pyrkii varautumaan epäonnistumisiin, mutta samalla hän hyväksyy ne vää jäämättömäksi osaksi oppimisprosessia. Pessimismipedagogiikka pohjautuu psykologisen turvallisuuden rakentamiseen, sillä vain luottamuksellisessa ilmapiirissä voidaan oppia ja jakaa kokemuksia. Kaikki tunteet sallivassa ilmapiirissä tilaa on myös positiivisuudelle: positiivinen psykologia ja pessimismipedagogiikka ovatkin toistensa sisaria siinä, missä valo on aina varjon kumppani.
Pessimismipedagogi luo ympäristön, työkalut ja läsnäolon, joiden avulla opitaan ymmärtämään, ettei epäonnistumisia tarvitse hävetä tai piilotella. Sen sijaan niistä on mahdollista oppia lisää ja siten vahvistaa käsitystä itsestä ja lisätä itsemyötätuntoa. Pessimismipedagogiikan keskiössä ovatkin kaikenlaisten tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen, armollisuus ja luottamuksellisuus. Parhaimmillaan oppimista helpottaa myös pilke silmä kulmassa. Pessimismipedagogiikkaa voidaan soveltaa kaikkeen oppilaitoksissa tapahtuvaan työhön: opetukseen, kehittämiseen sekä työyhteisön rakentamiseen ja vahvistamiseen.
Lähde: Maija Saviniemi — Merja Maikkola — Paula Vaskuri — Milla Kinnunen (toim.)
Pessimismi opetuksessa
Vaatimattomia vinkkejä opettajalle
pessimismipedagogiikka, pedagogiikka