Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Toimiva ryhmä ei ole sattuma

Kirjoittanut: Karoliina Ahonen - 9.8.2022

Ryhmäytymisharjoitusten käyttöön ottaminen opetusryhmien kanssa oli käänteentekevä hetki Ryhmä toimivaksi -kirjan kirjoittajalle Laura Jääskeläiselle. Hän oli pitkään ajatellut, että me-henki ja mukava ilmapiiri ovat asioita, jotka ovat toisilla ryhmillä vain sattumalta. ”Ryhdyin kokeilemaan opetusryhmilläni erilaisia vuorovaikutusharjoituksia. Vähitellen huomasin, kuinka oppilaiden väliset suhteet alkoivat rakentumaan ja yhteistyöstä tuli vahvempaa.”

Ryhmä toimivaksi -kirjan tarkoituksena on antaa sinulle konkreettiset työkalut hyvän ryhmähengen muodostamiseen. Se nimittäin ei ole sattumaa. Voit vaikuttaa oman luokkasi ryhmäytymiseen tämän kirjan avulla. Tieto ryhmäilmiöstä sekä käytännölliset ja helposti toteutettavat harjoitukset auttavat onnistumaan ryhmäyttämisessä. Laura nostaa ryhmän muodostumisen tiimoilta kirjassa esiin erityisesti tunnetaidot. ”Puhun kirjassani inhimillisistä tunteista ja tarpeista, jotka vaikuttavat ryhmän toiminnan taustalla, koska niistä kaikessa ryhmäyttämisessä on pohjimmiltaan kyse. Kun tulemme tunteista ja tarpeista tietoisemmaksi, ymmärrämme toisiamme paremmin.”

Ryhmäyttämistä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa kouluissa. Toimivassa ryhmässä on turvallinen ja hyvä olo, joka tukee oppilaan sekä aikuisen hyvinvointia merkittävästi. ”Jokaisella lapsella tulisi olla koulussa sellainen tunne, että hänet nähdään ja kuullaan. Ryhmäyttäminen on yksi hyvä tapa tukea tätä tavoitetta”, Laura kertoo.

Laura kannustaa jokaista tarttumaan rohkeasti ryhmäyttämisen saloihin ja harjoituksiin. Hän painottaa, että me kaikki olemme omalla tavalla hyviä ryhmäyttäjiä! ”Ryhmäyttäminen voi olla parasta mitä sinulle ja oppilaillesi voi tapahtua. Niin kävi minullekin.”


Aloita ryhmäyttäminen heti Laura Jääskeläisen kirjasta löytyvällä mukava aamun aloitus -harjoituksella:

Pyydä oppilaita kirjoittamaan paperille positiivisia asioita, joita on tapahtunut aamun aikana. Ne voivat olla pieniäkin hetkiä, mitään ei vähätellä vaan kaikki mieleen nousevat myönteiset asiat hyväksytään. Sitten valitaan niistä yksi, jonka jokainen kertoo vuorollaan ryhmälle. Jos joku ei halua sanoa, hypätään ystävällisesti seuraavaan. Harjoituksen tavoitteena on havaita ne pienet hyvää mieltä tuovat hetket, jotka saattavat muuten jäädä liian vähälle huomiolle.

Laura Jääskeläinen on aineenopettaja sekä ryhmä- ja vuorovaikutusvalmentaja, jonka missio on lisätä tietoa ryhmän toimivuuden ja myönteisen vuorovaikutuksen vahvistamisesta. Hän on tehnyt pitkäjänteisesti töitä ryhmäyttämisen edistämiseksi kokeilemalla erilaisia menetelmiä omien yläkoulun opetusryhmiensä kanssa, kouluttamalla opettajia sekä jakamalla tietoa, havaintojaan ja käytännön vinkkejä muun muassa Youtube-kanavansa avulla.

TILAA RYHMÄ TOIMIVAKSI -KIRJA TÄSTÄ.

Lauran kuva: Heidi Strengell

Artikkelin avainsanat:

ryhmäyttäminen, ryhmähenki, ryhmä toimivaksi -kirja, oppilaiden hyvinvointi

Arkisto:

2022

Syyskuu

Elokuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.